Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe do kampanii AdWords?

Wybór odpowiednich słów kluczowych to podstawa dobrze skonfigurowanej kampanii w Google AdWords. Jeżeli wybierzesz skuteczne słowa podczas konfiguracji, będziesz miał pewność, że Twoje reklamy trafiają do osób, które mogą być zainteresowane Twoimi usługami. Niestety bardzo często podczas audytów kampanii naszych Klientów spotykamy się z wykorzystywaniem bardzo ogólnych, źle pogrupowanych fraz, które często powodują wyczerpanie budżetu oraz zaniżają skuteczność kampanii.

 

Skorzystaj z plannera słów kluczowych.

 

Pierwszym elementem dobierania słów kluczowych powinna być burza mózgów. Zapisz wszystko co przyjedzie Ci do głowy, następnie spróbuj wszystkie słowa pogrupować tak, aby były jak najbardziej zbliżone do siebie. Powinieneś wcielić się w swojego klienta i dokładnie przemyśleć co byś wpisał, aby znaleźć konkretne usługi, które świadczysz, lub produkty które sprzedajesz.

Gdy ustalisz wstępne grupy słów kluczowych możesz skorzystać z plannera słów kluczowych. Dzięki niemu zapoznasz się z dodatkowymi propozycjami, na które sam nie wpadłeś, zobaczysz popularność wybranych słów kluczowych w wyszukiwarce oraz zobaczysz przybliżoną stawkę za kliknięcie. Google Keywords Planner pokaże Ci listę słów kluczowych, które Google uznał za podobne do tych wybranych przez Ciebie. Będziesz mógł wybrać nowe słowa, podzielić na grupy i dodać bezpośrednio do kampanii. Korzystanie z plannera bardzo przyśpiesza poszukiwanie dodatkowych słów i pozwala sprawdzić, czy te zaproponowane przez Ciebie są w ogóle wyszukiwane. Należy pamiętać, że umieszczenie w kampanii słów kluczowych, które nie są popularne może wpływać na ocenę całej kampanii a Google nie będzie wyświetlał dla nich reklam.

Aby skorzystać z Plannera słów kluczowych rozwiń górne menu a następnie wybierz odpowiednią zakładkę.

Nie umieszczaj wszystkich słów w jednej grupie.

 

Nie popełniaj częstego błędu i nie umieszczaj wszystkich słów w jednej grupie. Zebranie słów w grupy pozwoli Ci stworzyć dla nich lepiej dobrane reklamy, co w konsekwencji podniesie wynik jakości kampanii. Dzięki temu Twoje reklamy będą wyświetlały się częściej, a każde kliknięcie będzie tańsze. Jeżeli np. prowadzisz biuro rachunkowe i świadczysz takie usługi jak rejestracja firm, podziel wybrane słowa kluczowe według kategorii, które odpowiadają stronom w Twojej witrynie. Najbardziej ogólne słowa jak biuro rachunkowe możesz skierować na stronę główną. Słowa dotyczące rejestracji firm skieruj na podstronę dotycząca takiej usługi. Dodatkowo możesz pójść o krok dalej i grupę reklam dotyczącą rejestracji firm rozbić i np. osobno stworzyć grupę dla rejestracji spółek, i umieścić w niej słowa kluczowe takie jak „rejestracja spółek” „pomoc w rejestracji spółki”. Natomiast osobno dotyczące rejestracje działalności, i słowa takie jak „rejestracja działalności gospodarczych” itd.

Jeżeli umieścisz wszystkie słowa kluczowe w jednej grupie i utworzysz reklamę „Rzetelne biuro rachunkowe”, taka reklama będzie się wyświetlać na różne słowa z Twojej grupy, nawet na te mniej powiązane tematycznie jak rejestracja spółek, przez co reklama będzie mało skuteczna. Zdecydowanie lepiej stworzyć oddzielną grupę słów dotyczącą spółek i utworzyć dla niej dedykowane teksty reklamowe jak np. „Szybka rejestracja spółek”.

Odpowiednio pogrupowane słowa z trafnymi tekstami reklamowymi kierującymi na odpowiednią stronę docelową, pozwolą Ci uzyskać wysoki wynik jakości. Gdy wynik będzie wysoki uzyskasz za każde kliknięcie zniżkę, a Twoje reklamy będą wyświetlane częściej niż te konkurencji. W przypadku gdy wynik jest słaby, każde kliknięcie może być kilkukrotnie droższe.

 

Jakie dopasowanie słów kluczowych wybrać?

 

Bardzo ważnym elementem każdej kampanii jest wybranie odpowiedniego dopasowania słów kluczowych. Google umożliwia wybranie jednego z 5 typów dopasowań. Dopasowania przybliżonego , dopasowania przybliżonego z modyfikatorem, dopasowania do wyrażenia i dopasowania ścisłego, oraz wykluczeń.

Dopasowanie przybliżone
Przykład: biuro rachunkowe – dopasowanie przybliżone zapewni najszerszy zasięg oraz najmniejszą kontrolę nad tym na jakie słowa będzie wyświetlać się Twoja reklama. W przypadku słowa w dopasowaniu przybliżonym reklama może wyświetlać się również na jego odmiany i synonimy.

Dopasowanie przybliżone z modyfikatorem
Przykład: (+biuro +rachunkowe) – Dzięki dopasowaniu z modyfikatorem decydujesz jakie słowa na pewno mają się pojawić w wyszukiwanym haśle. W wyszukiwanym haśle mogą pojawić się dodatkowe słowa np. „biuro rachunkowe Gdynia” lub „tanie biuro rachunkowe”.

Dopasowanie do wyrażenia
Przykład: („biuro rachunkowe”) – Przy wybraniu dopasowania do wyrażenia słowa mogą wyświetlać się w bliskich odmianach jednak nie wchodzi w grę zamiana kolejności oraz rozdzielenie naszych słów kluczowych.

Dopasowanie ścisłe
Przykład: ([biuro rachunkowe]) – Dopasowanie ścisłe zapewnia największa kontrolę. Reklama wyświetla się tylko wtedy gdy ktoś wpisze w wyszukiwarce dokładnie ustalone hasło.

Dopasowanie wykluczające
Przykład: (-biuro rachunkowe) – Dodając słowo z wykluczeniem zyskamy pewność, że po wpisaniu takiej frazy w wyszukiwarce żadna z naszych reklam się nie wyświetli. Dzięki temu możemy unikać kliknięć na błędne frazy.

 

Wykluczenia słów kluczowych. Do czego służą i kiedy je stosować?

 

Wykluczenia pozwalają nam zawężać nietrafne słowa, które prowadzą do straty pieniędzy. W przypadku kampanii, w której używamy wyłącznie słów w dopasowaniu ścisłym, wykluczenia praktycznie do niczego nie będą nam potrzebne. Jednak przy wykorzystaniu dopasowań przybliżonych, które powodują większy zasięg i mniejszą kontrolę nad wyszukiwanymi hasłami, wykluczenia stają się konieczne i stają się główmy elementem Twojej codziennej optymalizacji.

Przysłowiowo mówiąc weźmy przykład z innej beczki. Załóżmy, że prowadzisz sklep z koszulkami dla nurków i użyłeś dopasowania przybliżonego z modyfikatorem +koszulka +z +nadrukiem. Wówczas Twoją reklamę zobaczą osoby wpisujące frazy „koszulka z nadrukiem dla nurków” „koszulka z nadrukiem nurkowanie” ale również takie jak „wędkarska koszulka z nadrukiem” „koszulka z nadrukiem na imprezę”, czyli frazy nie pasujące do twojego modelu biznesowego.
Używanie w kampaniach słów w dopasowaniu przybliżonym dają tę zaletę, że możemy poznać hasła pasujące do naszego biznesu na które sami wcześniej nie wpadliśmy. Jednak bez ciągłej optymalizacji i dodawania wykluczeń mogą nam przynieść sporo strat.

Aby sprawdzić na jakie hasła wyświetlają się nasze reklamy przejdź w Google Adwords do zakładki „słowa kluczowe” a następnie wybierz kartę „wyszukiwane hasła”. Z listy możesz wybrać dowolne słowo i dodać je do kampanii lub oznaczyć jak słowo wykluczające.

 

Brak ocen
Chwileczkę...

Dodaj komentarz