• Szybki kontakt:
  • + 48 81 307 77 17
  • kontakt@takmedia.pl

TakMedia - jedną z najlepszych agencji SEO/SEM w Polsce

TakMedia - jedną z najlepszych agencji SEO/SEM w Polsce

ZAPYTAJ O OFERTĘ

Wyślij zapytanie o ofertę

Możesz także do nas zadzwonić 81 307 77 17
lub napisać na adres kontakt@takmedia.pl

Administratorem Twoich danych osobowych jest TakMedia sp. z o.o. siedzibą w Lublinie, ul. Rusałka 4B, 20-103 Lublin.

Państwa dane będą przetwarzane jedynie w celu obsługi wysłanego zapytania. Dane będą przetwarzane tak długo jak będzie do konieczne to jego obsługi. Mają Państwo prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Mogą Państwo również wnieść skargę do organu nadzorczego. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do obsługi zapytania i przygotowania oferty. W razie pytań zapraszamy do kontaktu pod adresem: iod@takmedia.pl.
czytaj całość zwiń

Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak bardzo grozi Twojej stronie?

Kanibalizacja słów kluczowych – pojęcie doskonale znane (a przynajmniej powinno takie być) pozycjonerom i specjalistom od marketingu internetowego, którzy na co dzień mierzą się z optymalizacją stron, czynnikami on-site i off-site a także działaniami z zakresu planowania i nadzorowania kampanii SEO. Czym właściwie jest wrogo brzmiąca kanibalizacja słów kluczowych i co za sobą niesie? Jak ją zdiagnozować i wyeliminować? W tym artykule wyjaśnimy to krok po krok.

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych w Google?

Problem kanibalizacji słów spotykany jest zazwyczaj w przypadku większych stron internetowych, jednak czasem dotyka i te mniejsze. W uproszczeniu jest to rywalizacja w wynikach wyszukiwania na identyczne słowo kluczowe między określonymi podstronami (lub między stroną główną a podstronami) należącymi do jednego serwisu. W praktyce wygląda to tak, że każdego dnia może być wyświetlana inna podstrona danego serwisu w odpowiedzi na zapytanie i frazę. Kanibalizacja wpływa niekorzystnie na pozycjonowanie strony, marnując potencjał SEO, dezorientując użytkowników i roboty wyszukiwarek, co w efekcie może przełożyć się na spadki wszystkich pozycji strony.

Jak poznać, że to kanibalizacja?

Skąd wiedzieć, że nasza strona uległa zjawisku kanibalizacji? Otóż istnieją tutaj dwie podstawowe metody rozpoznania. W pierwszej kolejności warto sięgnąć po przydatne narzędzie, które służy do monitoringu pozycji słów kluczowych. Mogą to być na przykład aplikacje Senuto czy też Semstorm, które umożliwiają wgląd do raportu fraz i wszystkich podstron. Aplikacje te pozwalają wygenerować specjalny raport w arkuszu Excel, gdzie w wygodny sposób możemy sprawdzić, jak często określone słowo kluczowe pojawia się w Google. Jeżeli na daną frazę mamy więcej, niż 1 URL w wynikach wyszukiwania – oznacza to, że więcej podstron naszego portalu walczy o pozycje w Google. Wystarczy wówczas dokładniej sprawdzić monitorowaną frazę i wyeksportować URLe, które generują kanibalizację.

Drugą metodą jest korzystanie z komendy site:nazwa-domeny.pl słowo kluczowe. Po wpisaniu tej komendy w Google, naszym oczom każe się indeks wszystkich URL, pod którymi wyszukiwarka Google znalazła dane frazy. Strony, które są najwyżej, według Google najlepiej (ale nie zawsze najtrafniej) odpowiadają na zapytania użytkowników. Jeżeli Google dla danego zapytania generuje więcej, niż jeden wynik – mamy zjawisko kanibalizacji.

Przyczyny pojawiania się kanibalizacji słów kluczowych.

Problem kanibalizacji może być wywołany przez różne czynniki. Najczęściej są to:

  • niewłaściwa optymalizacja stron w kontekście fraz (wiele stron i podstron zoptymalizowanych pod taką samą frazę)
  • duplikacja treści na podstronach
  • umieszczanie na podstronach zbyt wielu tych samych fraz
  • zastosowanie nieodpowiedniego linkowania wewnętrznego
  • kiepski profil linkowy, linkowanie tej samej frazy na wiele podstron serwisu

Dodatkowo oprócz błędów w optymalizacji i linkowaniu, warto wspomnieć, że to samo Google może niekiedy namieszać. Strona, która posiada odpowiednią optymalizację i profil linków zwrotnych może również spotkać się z kanibalizacją, gdy wyszukiwarka uzna, że inna podstrona lepiej pasuje do konkretnego zapytania. Oczywiście taka sytuacja to rzadkość, ale warto wiedzieć, że nie zawsze zjawisko kanibalizacji to wina tylko i wyłącznie optymalizacji i profilu linkowego.

Czy kanibalizacja stanowi zagrożenie?

Kanibalizacja jest zjawiskiem, które wpływa dosyć niekorzystnie na funkcjonowanie danej strony. Oprócz mniejszych szans na uzyskanie konwersji, pojawiają się także inne problemy. Zauważyć to można przyglądając się pozycjonowaniu, gdyż już na pierwszy rzut oka widać, że podstrona, która uległa kanibalizacji cechuje się spadkiem autorytetu w Google. Ciężko jest bowiem budować taki autorytet, gdy skanibalizowane podstrony rywalizują ze sobą w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo linki zwrotne wyróżniają kilka podstron, a nie tą jedną właściwą. Wpływa to bardzo źle na ruch użytkowników na danej stronie.

Co jeszcze może zagrażać ze strony kanibalizacji?

  • Marnowanie Crawl Budgetu – każda strona posiada własny przyznany od Google Crawl Budget, czyli czynnik decydujący o tym, jak często dana strona ma być crawlowana (pobierana/widziana przez roboty). Google indeksując kilka podstron z takimi samymi słowami kluczowymi marnuje zasoby, dlatego później nie ma mowy o indeksowaniu ważniejszych elementów strony.
  • Zdewaluowanie ważnej strony – Google mogą uznać za ważniejszą podstronę, która w rzeczywistości taka nie jest. W efekcie najważniejsza podstrona nie trafia do użytkowników.
  • Sugerowanie, że dana treść posiada niską i wątpliwą jakość – podstrony o takich samych słowach kluczowych według Google mogą być lichymi stronami o treściach, które nie są kompletne.

Zazwyczaj największym zagrożeniem są identyczne frazy kluczowe, synonimy nie powinny wywoływać zjawiska kanibalizacji.

Jak pozbyć się lub uniknąć kanibalizacji?

Najważniejsze w przypadku chęci pozbycia się kanibalizacji jest po prostu dokładne przeanalizowanie problemu i jego przyczyn. Następnie warto korzystać ze sprawdzonych i skutecznych metod działania. Może to być między innymi łączenie podstron o podobnych tematykach. Warto po prostu połączyć podstrony w jedną, na której umieszczane będą wszystkie treści na dany temat (tylko pamiętajcie o przekierowaniu 301). Można również skorzystać z reoptymalizacji czyli w uproszczeniu należy przyjrzeć się dokładnie całej liście słów kluczowych i dokonać stosowanych działań. Najważniejsze frazy powinno się umieszczać na podstronach, które posiadają największy potencjał.

Istnieją także inne możliwości takie jak:

  • prace nad poprawą strategii link buildingu
  • dokonanie analizy keywords research
  • wykorzystanie tagu rel=”canonical”

Link building to bardzo ważne zagadnienie, dlatego warto przeanalizować to i ewentualnie zmienić strategię linkowania. Analiza keywords research polega na wyszukiwaniu nowych fraz, a następnie ich stosowaniu. Zwiększa to szansę na wyeliminowanie kanibalizacji. Ostatnia metoda czyli skorzystanie z tagu pozwala natomiast wskazać robotom wyszukiwarki podstronę, która ma być udostępniana w wynikach wyszukiwania.

Kanibalizacja stwarza wiele problemów, dlatego jej wyeliminowanie jest bardzo ważne. Warto zatem raz na jakiś czas przyjrzeć się, czy dana strona nie uległa temu zjawisku i nie walczy sama ze sobą o pozycje TOP.

Brak ocen
Chwileczkę...

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ